SPM Kebangkitan Nasionalisme - Nasionalisme di Burma (Myanmar)
Gerakan nasionalisme di Burma merupakan satu Gerakan menentang imperialism British. Perjuangan ini dipelopori oleh golongan kelas menegah, golongan petani, pongyi atau sami buddha dan Thakin ( siswazah university). Semangat nasionalisme ini diserapkan oleh gologan kelas menegah berpendidikan barat yang merasakn kedudukan agama Buddha terancam disebabkan oleh pengaruh British. Isu kasut di mana orang British memakai kasut semasa bearad di kuil Budhha dianggap mencemari kesucian agama Buddha. Isu kasut ini telah digunakan oleh Persatuan Belia Buddha yang ditubuhkan pada tahun 1906 bagi mengekalkan tradisi Buddha, kebudayaan dan Pendidikan Burma dalam membangkitan semangat nasionalisme. Pimpinan parti kemudiannya diambil oleh pemimpin yang lebih radikal seperti U Ba Pe. Persatuan kemudiannya dinamakan sebagai Majlis Persatuan Am Kesatuan Burma. Isu yang berkaitan tentang bangsa Burma mula diperjuangkan. Revolusi pelajar yang menuntu penubuhan university berlaku pada tahun 1920. Golongan petani yang terkesan dengan bebanan cukai yang pelbagai jenis menyokong pemberontakan Saya San ( 1930 – 1932). Pemberontakan diketuai oleh Saya San yang merupakan bekas sami buddha. Sejarah pemberontakan Saya San ini berpunca apabila golongan sami Buddha menubuhkan Majlis Am Sangha Samgyi. Perlembagaan Burma 1935 merangsang perjuangan ke arah berkerajaan sendiri. Golongan Thakin ( siswazah universiti) menubuhkan Parti Do Bama Asiayone ( Kami Orang Burma) untuk memperjuangkan kemerdekaan Burma. Pemimpin Parti Do Bama Asiayone adalah Aung San, Kyaw Nein dan U Nu. Mereka menggunakan gelaran Thakin yang bermaksud “Tuan” dan orang Burma mesti bertuankan orang Burma. Pada pilihan raya 1937, Dr Ba Maw yang memenangi pilihan raya tersebut menkjadi Perdana Menteri Burma yang pertama.
0 Comments
SPM.- Kebangkitan Nasionalisme - Nasionalisme di Vietnam
Nasionaisme di Vitenam bertujuan untuk mengembalikan pemerintahan beraja. Perubahan sosioekonomi dan sisiopolitik akibat kedatangan pihak penjajah Perancis telah meniupkan semangat nasionalisme di Vietnam. Gerakan nasionalisme ini dipelopori oleh golongan bangsawan dan pegawai daripada golongan Mandarin. Golongan Mandarin merupakan pembesar yang menerioma pedidikan Confucius dan berhasrat untuk mengembalikan pemerintahan beraja. Gerakan anti Perancis dan kesedaran politik dipertingkatkan lagi dengan perjuangan golongan intelektual. Akhbar seperti Cloche Felee dan Tribune Indige adalah suara kepada nasionalisme Vietnam yang menuntut hak rakyat Vietnam di samping mengkritik penindasan Perancis. Selepas Perang Dunia Pertama terdapat dua ideologi yang mencorakkan revolusi nasionalisme di Vietnam iaitu nasionalisme dan komunisme. Viet Nam Quoc Dang Dang ( VNQDD) atau Parti Nasionalis Vietnam pimpinan Nguyen Thai Hoc merupakan parti utama aliran nasionalisme manakala Parti Komunis Vietnam ( PKV) yang dipimpin oleh Ho Chi Minh diterajui oleh golongan komunis. Parti Nasionalis Vietnam atau VNQDD berteraskan nasionalisme, sosialisme dan demokrasi. Pada tahun 1930, pemberontakan untuk menubuhkan kerajaan republic Vietnam dan mengusir Perancis telah diadakan. Perancis kemudiannay menangkap pemimpin VNQDD dan menghukum bunuh Nguyen Thai Hoc dalam usaha untuk melumpuhkan golongan nasionalis. Ho Chin Minh kemudian meneruskan usaha untuk menentang Perancis melalui PKV. Pada September 1945, Ho Chin Minh mengisytihakan kemerdekaan Republik Demokratik Vietnam di Hanoi, Vietnam Utara. Ho Chin Minh menjadi Presiden pertama. Perancis dan Amerika Syarikat masih mengekalkan pengaruh di Vietrnam Selatan dengan pusat pentadbiran di Saigon. Gerakan menentang penjajah diteruskan sehingga tahun 1976, apabila terbentuknya Republik Vietnam. SPM - Kebangkitan Nasionalisme - Nasionalisme di Indonesia
Isu berkaitan pendidikan untuk mengubah nasib rakyat keasan dasar penjajahan Belanda merupakan intipati kesedaran nasionalisme di Indonesia. Isu pendidikan terutamanya perjuangan bagi memajukan pendidikan di kalangan kaum Wanita ini dipelopori oleh Raden Adjeng Kartini. Hasil karya Kartini yang merangkumi surat - surat yang diutuskan kepada rakan – rakannya di Eropah telah dibukukan dan diterbitkan. Maka pada tahun 1911 lahirlah hasil karya beliau yang bertajuk ‘Hilang Gelap Terbitlah Terang’. Karya ini diterjemah kepada bahasa Inggeris dengan tajuknya ‘Letters of a Javanese Princess’ Karya ini tertumpu kepada penindasan dan kemunduran bangsa Indonesia akibat dasar diskirminasi Belanda. Dari isu pendidikan gerakan yang memupuk kesedaran nasionalisme mula berkembang dengan tertubuhnya pertubuhan yang teratur dan tersusun seperti Muhammadiyah yang bertujuan untuk mempertahankan agama Islam daripada sekularisme Barat. Penubuhan parti parti seperti Partai Komunis Indonesia (PKI) ,Partai Nasionalis Indonesia ( PNI) dan Sarekat Islam (SI) telah menjadikan kesedaran nasionalisme ini lebih radikal. Soekarno melalui pimpinannya telah menjadikan Partai Nasionalis Indonesia (PNI) semakin berpengaruh. Soekarno telah mempelopori penubuhan Permuafakatan Perhimpunan Politik Kebangsaan Indonesia ( PPPKI). PPPKI ditubuhkan dengan harapan agar gabungan parti politik dan organisasi akan sama – sama memperjuangkan kemerdekaan Indonesia. Kongres Pemuda Indonesia pada tahun 1928 telah memperkenalkan ‘Sumpah Pemuda’ yang merupakan asas nasionalisme. Tiga asas dalam ‘Sumpah Pemuda’ ialah satu tanah air, satu bangsa dan satu bahasa’ untuk mewujudan keutuhan negara bangsa. SPM - Kebangkitan Nasionalisme- Nasionalisme di Thailand
Nasionalisme di Thailand dipelopori oleh Raja Thailand sendiri melalui usaha pemodenan serta hubungan diplomatic. Tujuan nasionalisme ini adalah untuk mempertahanakan dan memperkukuhkan kedaulatan negara serta menuntut penglibatan rakyat dalam pemerintahan. Raja Mongkut telah menjalinkan hubungan yang baik dengan Amerika Syarikat, British dan Perancis. Sistem birokrasi Barat telah dilaksanakan oleh Raja Mongkut sebagai usaha pemodenan. Birokrasi Barat Rahja Mongkut ini meliputi membawa masuk 80 penasihat barat. Penasihat pelabuhan, polis dan kewangan adalah dari Britain, manakala penasihat kastam adalah dari Amerika Syarikat dan penasihat ketentetraan adalah dari Perancis. Sistem pendidikan Barat turut diperkenalkan dengan membawa masuk guru dari Barat, terutamanya British. Penasihat barat di bawa masuk bertujuan untuk melatih pegawai tempatan dalam pentadbiran kewangan, pelabuhan, polis, ketenteraan dan kastam. Pengambilan penasihat dari Barat dan guru dari Barat membentuk imej Thailand sebagai mempunyai hubungan yang baik dengan kuasa Barat. Bagi memastiakn Thailand bebas daripada penjajahan British, pemodenan dan dasar terbuka Raja Mongkut diteruskan oleh putera baginda iaitu Raja Chulalongkorn. Nasionalisme di kalangan rakyat bermula apabila berlakunay kegelisahan di kalangan rakyat terhada penguasaan politik oleh kerabat diraja dan kelemahan pentadbiran ketika pemerintahan Raja Vajiravudh. Revolusi Thai telah diadakan pada tahun 1932 oleh Parti Rakyat yang ditubuhkan oleh Field Marshal Phibulsongkram dan Nai Pridi Phanomyong. Pemerintahan raja berkuasa mutlak ditamatkan melalui revolusi dan digantikan dengan pemerintahan raja berperlembagaan. Dalam pemerintahan raja berperlembagaan ini, kedudukan raja adalah pada kedudukan yang tertinggi, walau bagaimanapun, raja tidak mencampuri urusan pentadbiran kerajaan Thailand yang dipimpin oleh Perdana Menteri. Penguasaan ekonomi oleh orang Cina dan kapitalis Barat turut meningkatkan kesedaran nasionalisme akibat rasa tidak puas hati rakyat. Kesan daripada rasa tidak puas hati ini menyebabkan undang – undang yang menggalakkan penyertaan kaum peribumi dalam kegiataan ekonomi dan menghalang penguasaan ekonomi oleh orang Cina telah diluluskan oleh Perdana Menteri, Phibulsongkram. Thailand tidak pernah dijajah oleh Jepun kerana dasar bekerjsama dengan Jepun ketika Peran Dunia Kedua. Selain itu, Thailand turut memperolehi hak semula ke atas negeri utara Tanah Melayu dan wilayah di Indochina. SPM - Kebangkitan Nasionalisme - Kesedaran Nasionalisme di Negara Kita
Secara kronologi, kesedaran nasionalisme telah bermula ketika era pemerintahan Sultan Melayu Melaka lagi. Kesedaran ini kemudiannya berkembang dalam menghadapi ancaman Siam dan British oleh pejuang tempatan. Tiga kali serangan telah dilakukan oleh Sultan Mahmud Shah bagi merampas Melaka daripada Portugis. Namun menemui kegagalan. Usaha untuk merampas Pulau Pinang yang merupakan sebahagian daripada wilayah Kedah dari Syarikat Hindia Timur Inggeris telah dilaksanakan oleh Sultan Abdullah Mukkaram Shah. Pada akhir abda ke 19 dan awal abad ke 20, kesedaran nasionalisme untuk menentang penjajah adalah lebih bersifat setempat namun masih mengekalkan semangat nasionalisme dengan keinginan untuk membebaskan wilayah – wilayah dari ancaman luar serta mendaulatkan wilayah masing – masing. Kesedaran nasionalisme ini telah mendapat reaksi pihak penjajah yang bertindak balas dengan keras terhadap para pejuang hingga memaksa perjuangan diteruskan dengan lebih sederhana. Antara contoh pejuang – pejuang ini adalah Dato Maharaja Lela, Dato Bahaman, Penghulu Dol Said, Mat Salleh, Rentap, Haji Abdul Rahman Limbong dan Tok Janggut. Kesedaran nasionalisme yang bersifat lebih sederhana telah diadakan melalui penulisan kreatif dan akhbar. Antara tokoh – tokoh yang terlibat adalah Za’ baa tau Zainal Abidin Ahmad, Ibu Zain atau Hajjah Zainon Munshi Sulaiman, Abdul Rahim Kajai, Fatimah Yaakub dan Muhammad Rakawi Yusuf. Gerakan islah pula dipelopori oleh tokoh – tokoh agama seperti Haji Abbas Mohd Taha, Syed Sheikh al Hadi dan Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin. Pertubuhan berbentuk sosioekonomi turut diperkenalkan dan diperjuangkan oleh golongan berpendidikan Inggeris dan Melayu seperti Ishak Haji Muhammad, Burhanuddin al – Helmi, Ibrahim Haji Yaakob dan Ahmad Boestamam. Halangan undang – undang, kekangan kewangan dan pengawasan ketat daripada pemerintah merupakan antara cabaran yang dihadapi. Namun usaha mengkritik penjajah dan menyedarkan rakyat tetap diteruskan. SPM - Kebangkitan Nasionalisme - Faktor – Faktor Kemunculan Gerakan Nasionalisme
Peranan Agama Gerakan islah adalah satu gerakan di mana umat Islam diseur Kembali kepada ajaran Islam yang sebenar berlandaskan Al – Quran dan hadis. Selain itu gerakan islah turut menentang imperialisme barat di negara Islam. Di Mesir, gerakan Islah adalah berada di bawah pimpinan Sayyid Jamal al – Din al – Afgahni, Sheikh Muhammad Abduh dan Rashid Risda Pelajar yang melanjutkan pelajaran di Mesir terpengaruh dengan falsafah perjuangan gerakan islah ini. Penulisan kreatif Penulisan kreatif merupakan karya sastera yang terdiri daripada novel, puisi dan cerpen. Antara novel dan cerpen yang mengungkap kesusahan hidup dan penderitaan rakyat yang dijajah adalah novel Melor Kuala Lumpur oleh Harun Aminurrashid dan cerpen yang ditulis oleh Abdul Rahim Kajai iaitu Cerita Awang Putat. Karya sastera ini diharapkan agar dapat menaikkan semangat rakyat dalam kehidupan yang dijajah. Kepentingan menikmati kebebasan dan sindiran terhadap penjajah juga telh ditampilkan melalui karya Pak Sako iaitu Anak Mat Lela Gila dan Putera Gunung Tahan. Peranan Media Cetak Media cetak terdiri daripada akhbar dan majalah yang menjadi sumber penyebaran maklumat dan fakta. Di sekolah Melayu, akhbar Seloka Melayu telah menjadi bahan bacaan. Akhbar dan majalah ini berperanan dalam menegur campur tangan British dalam hal – ehwal agama Islam di Singapura dan isu berkaitan penggunaan bahasa Melayu. Idea – idea pembeharuan telah diterapkan di dalam bahan bercetak seperti Al, Imam, Neracha dan Pengasuh. Intelektual Melayu telah menggunakan akhbar Fajar Sarawak sebagai wadah dalam usaha mengkritik dasar pemerintahan Brroke yang mengabaikan hak dan kepentingan kaum Bumiputera di Sarawak. Perkembangan Sistem Pendidikan Sistem Pendidikan telah mendedahkan para pelajar kepada idea tokoh falsafah Islam dan Barat. Idea ini telah menyedarkan para pelajar tentang kelemahan bangsa yang dijajah dan pihak British didesak agar melakukan pembaharuan. Terdapat pemimpin – pemimpin yang memperjuangkan kepentingan dan hak pendidikan untuk rakyat. Para pemimpin ini merupakan lepasan Maktab Perguruan Sultan Idris , Maktab Melayu Kuala Kangsar dan Raffles Institution di Singapura. Penubuhan madrasah pada abad ke -20 telah membawa perubahan dan kebangkitan semangat baru dalam kalangan pelajar. Kunjungan pelajar lulusan Mesir dan Kaum Muda ke Madarash al – Attas (Johor Bahru), Madrasah al – Idrisyah ( Kuala Kangsar) dan Madarasah al – Masyhur ( Pulau Pinang) telah menyuntik idea nasionalisme di kalangan pelajar. Kemuculan Golongan Intelektual Perkembangan sistem pendidikan telah menyebabkan lahirnya golongan intelektual. Golongan intelektual ini menggunakan akhbar dan mewujudkan persatuan bercorak sosioekonomi dan politik agar dapat menyedarkan masyarakat tentang nasionalisme. Golongan intelektual ini termasuk mereka yang merupakan lulusan Timur Tengah seperti Syed Sheikh al – Hadi yang mempelopori idea pembaharuan dalam masyarakat. Intelektual lulusan pendidikan Inggeris dan Melayu adalah seperti Muhammad Eunos Abdullah, Dato Undang Rembau Abdullah Haji Dahan, Abdul Kadir Adabi, Ustaz Abu Bakar Mohd Said dan Ibrahim Haji Yaakob. Pengaruh Luar dan Serantau Perjuangan Soekarno di Indonesia dan Jose Rizal di Filipina telah menjadi inspirasi bagi menentang penjajah di negara kita. Di peringkat Asia perjuangan Mahatma Gandhi menentang penjajah tanpa kekerasan telah menyemarakkan lagi semangat nasionalisme. Rusia yang tewas kepada Jepun juga telah menyedarkan rakyat untuk memperjuangkan nasib mereka. Kesedaran nasionalisme juga berjaya dipupuk melalui perjuangan Dr Sun Yat Sen ketika berlakunya Revolusi China di mana kerajaan Manchuria ditewaskan dan digantikan dengan Republik China. Umat Isalm turut terkesan melalui gerakan islah di Mesir yang menggesa perubahan progresif di kalangan umat Islam. Umat Islam turut dipengaruhi dengan gerakan Pan – Islamisme di Empayar Uthmaniyah yang menyedarkan bertapa perlunya umat Islam bersatu untuk menentang ancaman luar. SPM - Kebangkitan Nasionalisme - Perjuangan Golongan Intelektual
Intelektual Berpendidikan Agama Gerakan islah ialah Gerakan yang dipelopori oleh golongan muda yang menjadikan agama Islam sebagai asas kepada kemajuan dunia dan akhirat. Akhbar seperti Al – Imam, Al -Ikhwan, Tunas Melayau dan Neracha merupakan antara naskah yang digunakan untuk menyebarkan idea mereka. Fahaman islah ini turut disebarkan melalui penubuhan madrasah – madrasah seperti Madreasah al – Attas di Johor, Maahad – al – Ehya Assharif di Perak dan Madrasah al – Khairiah al – Islamiyah di Kedah. Pelajar – pelajjar di madrasah ini menunjukkan perkembangan dalam aspek sikap dan pentafsiran Islam. Kaum Wanita turut dibenarkan untuk sama – sama belajar di madrasah ini. Intelektual Berpendidikan Inggeris Kebanyakan intelektual berpendidikan Inggeris mendapat pendidikan dari Maktab Melayu Kuala Kangsar ( MCKK) yang ditubuhkan pada tahun 1905. Mereka ini telah dilatih agar dapat diserap dalam pentadbiran kerajaan British. Kebanyakan pelajar MCKK ini terdiri daripada golongan anak bangsawan. Lepasan MCKK yang dilantik menjadi pegawai kerajaan telah menuntut agar lebih banyak peluang diberikan kepada orang Melayu untuk bekerja dalam sektor kerajaan selain mengharapkan agar taraf hidup orang Melayu dapat dipertingkatkan. Setiap gesaan dan tuntutan ini dilakukan secara aman dengan menjalinkan hubungan baik dengan British dan menggunakan akhbar – akhbar seperti Utusan Melayu, Lembaga Malaya dan Warta Malaya. Antara lepasan MCKK adalah Mohammad Eonus Abdullah, Raja Uda Raja Muhammad, Raja Chulan Abdullah dan Mahmud Mat. Intelektual Berpendidikan Melayu Intelektual berpendidikan Melayu dilahirkan melalui pendidikan yang diterima di Maktab Perguruan Sultan Idris pada tahun 1922. Subjek sejarah dan pendedahan kepada keagungan Empayar Melayu di Alam Melayu sering ditekankan kepada para pelajar dengan tujuan membangkitkan kesedaran nasional kepada para pelajar. Subjek – subjek lain seperti anyaman, kesihatan dan sukan turut diperlajari. Kebanyakan bahan bacaan adalah dari Indonesia dan Timur Tengah. Maktab Perguruan Sultan Idiris juga mempunyai guru – guru seperti Abdul Hadi Abdul Manan,Abdul Hadi Hassan O.T Dussek dan Harun Aminurrashid yang meniupkan kesedaran nasionalisme dalam kalangan para pelajar. Selain itu kewujudan Pejabat Karang – Mengarang di mana Za’ba menjadi ketua penterjemah juga telah Berjaya menghasilkan karya yang berkualiti dan para nasionalis seperti Abdul Hadi Hassan dan Buyong Adil. Pada thaun 1929, maka wujudnya Ikatan Pemuda Pelajar dan Ikatan Semenanjung Borneo yang kemudiannya membentuk persatuan radikal yang dikenali sebagai Kesatuan Melayu Muda. SPM - Kebangkitan Nasionalisme - Perjuangan Melalui Karya Kreatif
Karya kreatif terdiri daripada novel, cerpen dan puisi. Antara karya kreatif adalah Mari Kita Berjuang ( ditulis of Abdullah Sidek), Cerita Awang Putat ( ditulis oleh Abdul Rahim Kajai), Rumah Besar Tiang Sebatang ( Ishak Haji Muhammad), Di sini Kita Bukannya Orang Dagang ( karya Shamsuddin Salleh), Angan – angan dengan Gurindam ( karya Omar Mustaffa), Sedarlah ( karya Mahmud Ahmadi), Serunai Pujangga ( karya Abdul samad Ahmad) dan Semenanjung (Harun Aminurrashid). Karya kreatif in bertemakan semangat perjuangan untuk membela nasib bangsa dan semangat cintakan negara. SPM - Kebangkitan Nasionalisme - Perjuangan Melalui Persatuan
Kesatuan Melayu Singapura ( KMS) Ditubuhkan pada 1926. Tujuan penubuhan adalah untuk memperjuangkan kepentingan orang Melayu dalam pentadbiran dan politik serta meningkatkan penyertaan ahli dalam pentadbiran. Kepentingan menuntut pelajaran hingga ke peringkat yang lebih tinggi (pengajian tinggi) dan pendidikan teknik turut ditekankan. KMS menjalinkan Kerjasama dengan British agar lebih ramai orang Melayu melibatkan diri dalam pentadbiran. Kesimpulannya penubuhab KMS telah memberi inspirasi kepada Penubuhan Persatuan Melayu Pahaing, Persatuan Melayu Selangor dan Persatuan Negeri Sembilan. Persatuan Sahabat Pena ( PASPAM) Ditubuhkan pada tahun 1934 di Pulau Pinang. Dari tahun 1934- 1939 perhimpunan tahunan diadakan di seluruh Tanah Melayu. Perhimpunan ini membolehkana wakil dari Persatuan Melayu dari Brunei, Labuan dan Sarawak menyuarakan isu kebangsaan. PASPAM menggalakkan ahli – ahlinya bersatu dan bertukar – tukar pendapat. Di Sabah, pada tahun 1939, cawangan PASPAM ditubuhkan di Jesselton ( Kota Kinabalu), Labuan dan Tawau. Peniaga , guru Sekolah Melayu dan pegawai rendah kerajaan merupakan antara ahli PASPAM Sabah. Di Sarawak, PASPAM telah diasaskan oleh Muhammad Rakawi Yusuf bagi cawangan Kuching dan menjalinkan hubungan yang baik dengan KMS ( Kesatuan Melayu Singapura). Kemudian pada tahun 1939, bersama – sama dengan Johari Anang, Persatuan Melayu Sarawak telah ditubuhkan. Kesatuan Melayu Muda Merupakan persatuan yang dianggap radikal kerana berani membangkitan sentiment anti British dan menyuarakan penentangan melalui penulisan dalam akhbar dan majalah. Akhbar Majlis merupakan medium yang digunakan untuk berjuang Bercita – cita ingin mewujudkan gagasan Melayu Raya melalui gabungan antara Indonesia dan Tanah Melayu. Persatuan Masyarakat Cina Masyarakat Cina lebih menumpukan perhatian kepada apa yang berlaku di China sebelum Perang Dunia Kedua. Lawatan telah diadakan oleh Dr Sun Yat Sen ke negeri – negeri Melayu Bersekutu bagi mendapatkan sokongan pemimpin Cina dalam usaha untuk menentang pemerintahan Manchuria di China. Persatuan Orang Cina Peranakan British ( SCBA) yang mewakili masyarakat Cina di Negeri Selat atau Cina Peranakan Lulusan Inggeris telah ditubuhkan oleh Tan Jiak Kim di Negeri – negeri Selat dengan tujuan menggalakkan pelajaran teknikal dan pengajian tinggi di kalangan masyarakat Cina. Cawangan SCBA telah ditubuhkan oleh Tan Cheng Lock bagi menuntut peluang masayarakat Cina berkhidmat dalam kerajaan. Persatuan Masyarakat India Pada mulanya masyarakat India telah menubuhkan Persatuan India Pulau Pinan dan Taiping. Persidanagan India Se Malaya telah diadakan di Kuala Lumpur pada 1927. Persidangan ini kemudiannya diadakan di negeri lain. Tujuan persidangan ini adalah untuk membincangkan masalah yang berkaitan dengan masyarakat India. Malayan India Association ( MIA) telah ditubuhkan oleh G.V. Thaver bagi masyarakat India yang dilahirkan di Tanah Melayu. Central India Association of Malaya ( CIAM) pula telah ditubuhkan oleh Dr A.M. Soosay pada Oktober 1935. CIAM telah mengabungkan 12 persatuan India dan 4 dewan perniagaan. Lawatan Pandit Jawaharial Nehru pada 1937 ke Tanah Melayu telah menyemarakan lagi pergerakn CIAM. Persatuan Masyarakat Sikh Kebanyakan masyarakat Sikh terutamanya yang berkhidmat sebagai anggota pasukan keselamatan telah menjadikan gurdwara, berek polis dan kuarters kerajaan sebagai tempat aktiviti keagamaan dan sosial. Kepentingan masyarakat Sikh dijaga melalui Khalsa Diwan Malaya yang ditubuhkan di Taiping pada thuan 1902. SPM - Warisan Negara Bangsa - Kesan Perkembangan Nasionalisme
Ekonomi Di Singapura, wujudnya pertubuhan seperti persatuan kebajikan al Jamiah al Khairiah yang bertujuan bagi membangkitkan semangat berniaga di kalangan masyarakat Melayu . E.E.C Thuraisingham yang merupakan Presiden Malayan Rubber Estate Owner Assocation telah Berjaya meningkatkan perusahaan getah ketika masalah kemelesatan ekonomi pada 1920-an dan 1930-an. Pendidikan Taraf pendidikan dan hidup penduduk tempatan agak sukar untuk ditingkatkan kerana pihak British hanya mementingkan Pendidikan rendah. Semangat nasionalime telah melahirkan kesedaran untuk menuntut ilmu di madrasah dan sekolah Melayu. Za’ba telah memberi kesedaran kepada guru pelatih di SITC( Maktab Perguruan Sultan Idris) tentang betapa pentingnya Pendidikan tinggi dan bahasa Inggeris. Disebabkan ini, maka lahirnya ramai lepasan SITC yang berkhidmat sebagai guru dan meningkatkan taraf kehidupan masyarakat. Dana telah dikumpul melalui Malay Mail dan The Malaya Tribune bagi membantu orang Melayu melanjutkan pelajaran di luar negara. Ibu Zain telah menerbitkan majalah Bulan Melayu. Majlis Perundangan Negeri – Negeri Selat yang dianggotai oleh Tun Tan Cheng Lock telah menuntut British bagi menjaga kebajikan masyarakat Cina dan mengumpul dana Pendidikan bagi masyarakt Cina. Masyarakat India dan Ceylon juga telah menubuhkan persatuan bagi menjaga kebajikan mereka. Politik Kebangkitan nasionalisme telah menyebabkan pihak British menyekat gerakan berbentuk nasionalisme yang diketuai oleh tokoh -tokoh nasionalis seperti Ahmad Boestamam, Ibrahim Haji Yaakob dan lain – lain lagi. British telah mengembalikan dasar desentraliasasi di mana kuasa Sultan dan Majlis Mesyuarat Negeri dikembalikan. Kesatuan Melayu Singapura dan golongan berpendidikan Inggeris telah berjaya dalam menuntut pihak British agar bilangan orang Melayu dalam Malayan Civil Services meningkat daripada 7 orang pada tahun 1930 kepada 20 orang pada tahun 1937. Kemunculan masyarkat India yang dikenali sebagai The Strait Born People ( masyarakat India yang lahir sekitar tahun 1930 an- dan 1950 an di Tanah Melayu). Kesan nasionalisme di China pada tahun 1921, telah mempengaruhi masyarakat Cina untuk membuka sekolah Cina di mana bahasa Mandarin dijadikan bahasa pengantar. |
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
June 2024
Categories
All
Archives |
Proudly powered by Weebly